VEELGESTELDE VRAGEN OVER ONS

Elke dag voeren we ruim 1.000 gesprekken via telefoon en chat. Daarnaast heeft De Kindertelefoon een forum.

Bellen: De Kindertelefoon is bereikbaar op het telefoonnummer 0800-0432. Als je belt, hoor je de stem van een vrijwilliger. Dat maakt het gesprek persoonlijker, maar het kan ook zijn dat je dat misschien spannend vindt.

Chatten: Misschien typ je liever óf vind je het fijn als niemand je kan horen thuis. Dan kun je ook chatten. Ook hoort de vrijwilliger aan de andere kant van de lijn het bijvoorbeeld niet als je moet huilen.  

Forum: dat is dé plek op de website van De Kindertelefoon waar je bijvoorbeeld vragen en verhalen met leeftijdsgenoten kunnen delen. Het forum is er voor kinderen tussen de 13 en 18 jaar. Je hoeft natuurlijk niet iets zelf te plaatsen of te reageren; je mag ook gewoon even rondkijken.

Ieder kind in Nederland tussen de 8 en 18 jaar mag bellen met De Kindertelefoon. Ruim 59% van de telefoontjes is afkomstig van jongens, en dus 41% van meisjes. Ongeveer 73% van de chats is afkomstig van meisjes en 27% van jongens. 

Bij De Kindertelefoon werken ongeveer 40 mensen die zo'n 650 vrijwilligers trainen en begeleiden, beleid uitstippelen en de organisatie op andere manieren ondersteunen. Ze doen dit vanuit 7 locaties in Almelo, Amsterdam, Groningen, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. Het hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht.

De professioneel getrainde vrijwilligers van de Kindertelefoon zijn tussen de 19 en 70 jaar oud. Iedereen heeft een heel verschillende achtergrond. Wat ze allemaal gemeen hebben met elkaar, is dat ze kinderen willen helpen. Ze zijn getraind, maar ze volgen geen script.

Een vrijwilliger van De Kindertelefoon:

  • luistert naar kinderen
  • weet dat het moed vraagt van kinderen om contact met ons op te nemen
  • is oprecht, open en vriendelijk
  • kent de problemen van jonge mensen
  • zal je niet veroordelen
  • is niet snel geschokt
  • geeft je de tijd
  • De gemiddelde leeftijd van onze vrijwilliger is 28 jaar en daarvan is 90% vrouw & 10% man. Die gemiddeld genomen een opleidingsachtergrond hebben als HBO Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Toegepaste Psychologie, Pedagogiek, Social studies, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, PABO, WO Psychologie en Gedragswetenschappen.

Vrijwilligers werken minimaal een jaar lang bij De Kindertelefoon, waarbij ze elke week minstens een dienst van 3 uur draaien.

De vrijwilligers zijn expert op het gebied van praten met kinderen. Ze volgen een uitgebreide training waarin ze leren hoe ze met jou kunnen praten via de telefoon en chat, met wat voor vragen of problemen je kunt zitten en hoe jullie samen kunnen nadenken over een oplossing.

Ook leren de vrijwilligers hoe ze je kunnen doorverwijzen naar andere hulp, als dat nodig is én alleen als je dit zelf wilt.

Vrijwilligers maken gebruik van de gespreksmethodiek van De Kindertelefoon: het 5-fasenmodel. Dit gespreksmodel hebben we ontwikkeld op basis van ruim 40 jaar ervaring in het praten met kinderen.

Eerst probeert de vrijwilligerj ou een beetje te leren kennen, zodat je je welkom en op je gemak voelt. Daarna vraagt de vrijwilliger wat jou nou eigenlijk bezighoudt. Dan kun je aangeven waar je over zou willen praten en wat je verwacht van het gesprek. We vragen ook altijd naar wat je zou willen, wat jouw wens is. Het doel van het gesprek is dat je ideeën krijgt over hoe je verder kunt met je vraag of probleem. En natuurlijk dat je je beter voelt! 

In principe biedt een vrijwilliger voornamelijk een luisterend oor. De vrijwilliger helpt je om je zelf-oplossend vermogen te vergroten, dit gebeurt door de juiste vragen te stellen, zodat je vaak zelf met zelf op een oplossing komt.

We weten precies welke organisaties je het beste verder kunnen helpen. Als je meer hulp nodig hebt, vertellen we je over de organisatie(s) die iets voor je kunnen doen. We willen je zeker helpen om contact op te nemen met die organisatie.

Als je in een bedreigende situatie zit, kunnen we je direct in contact brengen met Veilig Thuis. Veilig Thuis is de organisatie die kinderen in een bedreigende situatie helpt. We noemen dit ‘actief verwijzen’.

Bedreigende of ernstige situaties zijn bijvoorbeeld: kindermishandeling, seksueel misbruik of huiselijk geweld. Ook bij erge emotionele problemen, bijvoorbeeld depressieve gevoelens met gedachten aan zelfmoord, kan De Kindertelefoon de actieve verwijzing starten.


De Kindertelefoon doet dit alleen SAMEN met jou, dus als je hier zelf achter staat. De vrijwilliger kan jou helpen om de overstap naar Veilig Thuis te maken door aan de lijn te blijven en een gesprek met z'n drieën op te starten.

Alle telefoontjes en chats komen binnen in één centraal computersysteem. Dat systeem verdeelt de gesprekken over de  vrijwilligers op onze 7 locaties. Door het verdelen van de werkzaamheden onder 7 locaties verspreid over het land, is het makkelijker om genoeg vrijwilligers te trainen.

De Kindertelefoon is 365 dagen per jaar open. Via de telefoon en chat kan je van maandag tot en met zondag van 11.00 tot 21.00 uur contact opnemen. Chatten met een jonge vrijwilliger (16-18 jaar) kan van maandag t/m vrijdag tussen 18.00 en 20.00 uur. 


Benieuwd hoe zo'n gesprek gaat?! Kijk naar de video's bij 'bellen' en 'chatten' op de homepage!

Dat is voor iedereen anders. Het kunnen uiten van de dingen die je meemaakt, kan zorgen voor een opluchting. Ook kan een gesprek met De Kindertelefoon ervoor zorgen dat je hoe je iets tegen iemand moet zeggen - wat je bijvoorbeeld een beetje spannend vindt.

 

Als je met ons belt of chat, stellen we je altijd vragen. Ook proberen we jou zó te helpen, dat je zelf met een oplossing kunt komen.

Ook kunnen we proberen je zo snel mogelijk in veiligheid te brengen, door je in contact te brengen met Veilig Thuis. 

We vinden het oké als je De Kindertelefoon een keer uitprobeert, zodat je ons weten te vinden als je een keer serieus wilt praten. Maar we vinden het ook belangrijk dat kinderen die ons hard nodig hebben ons kunnen bereiken en dat onze vrijwilligers plezier hebben in hun werk. Kinderen met grapjes houden de lijn bezet voor kinderen met een vraag of probleem en voor onze vrijwilligers is het niet leuk als ze worden uitgescholden. Daarom vragen we je om ons met respect te behandelen.

De Kindertelefoon heeft voorwaarden gesteld aan een gesprek: onze huisregels. We vragen je om je aan die regels te houden. Als je ons uitscheldt of je meerdere malen niet aan de regels houdt en je jouw gedrag niet wilt aanpassen, blokkeren we het telefoonnummer of internetadres.

Over ALLES! Kinderen zoeken contact met ons omdat ze het moeilijk vinden op school, worden gepest, zenuwachtig zijn voor een proefwerk of presentatie, verkering willen of hebben, voor het eerst tongzoenen of seks hebben, iemand leuk vinden, ruzie hebben met hun ouder(s) of vrienden, iets willen oplossen maar niet weten hoe, verslaafd zijn aan hun telefoon, onzeker zijn over hun lichaam, onzeker zijn over wat andere kinderen van hun vinden, zich vervelen, verdrietig of bang zijn, zich alleen voelen en nog VEEL meer;

De gesprekken die vrijwilligers met andere kinderen voeren zijn vertrouwelijk en zullen nooit zonder toestemming van het kind aan iemand anders worden verteld. We kunnen dus ook niet een persoonlijk verhaal delen. Die van jou dus ook nooit.

Is jouw vraag nog niet beantwoord? Neem dan contact op met voorlichting@kindertelefoon.nl.

Hé! Wat goed dat je er bent.

Wij zijn dol op koekjes, maar wel om op te eten. Niet om jou te volgen dus. Toch zijn sommige nodig om de website goed te laten werken én te verbeteren. Meer weten? Klik hier.