Spreekbeurt of werkstuk

Wat leuk dat jij je spreekbeurt of werkstuk wilt maken over De Kindertelefoon! Weet je al waarover je iets wilt schrijven? Kies hieronder één of meerdere vragen uit, dan geven wij antwoord. Succes!

De volledige documentaire vind je hier. 

Hoeveel kinderen bellen of chatten met De Kindertelefoon?

In 2017 waren er in totaal waren 196.567 kinderen die contact opnamen met De Kindertelefoon, 68% belde via de telefoon en 32% was via de chat. Dat zijn dus 539 kinderen per dag! Je bent dus zeker niet de enige die met onzekerheden, vragen of problemen zit. 

Wie bellen er naar De Kindertelefoon?

Ieder kind in Nederland tussen de 8 en 18 jaar mag bellen met De Kindertelefoon. Ruim 59% van de telefoontjes is afkomstig van jongens, en dus 41% van meisjes. Ongeveer 73% van de chats is afkomstig van meisjes en 27% van jongens. 

Hoe werkt bellen en chatten met De Kindertelefoon?

Je vraagt je nu misschien af of bij alle 7 Kindertelefoonlocaties de telefoon rinkelt als je belt. Dat is niet zo. Alle telefoontjes en chats komen binnen in één centraal computersysteem. Dat systeem verdeelt de gesprekken over de vrijwilligers op elk van de  locaties. Dat De Kindertelefoon op verschillende plaatsen in Nederland werkt, is handig om kinderen in het hele land te laten weten dat De Kindertelefoon er is. De medewerkers kunnen zo door het hele land makkelijker gastlessen geven, folders uitdelen en posters ophangen. 

Wie zit er achter de telefoon of chat van De Kindertelefoon?

Er werken ongeveer 600 professioneel getrainde medewerkers bij de Kindertelefoon, van 19 tot 70 jaar oud. Er werken studenten maar ook oma’s. Iedereen heeft een heel verschillende achtergrond. Wat ze allemaal gemeen hebben met elkaar, is dat ze kinderen willen helpen. Het zijn echte mensen die je willen helpen met een probleem of vraag waar je mee zit. Ze zijn getraind, maar ze volgen geen script. Als je wilt, kan je hun naam vragen.

Een Kindertelefoonmedewerker:

  • zal naar je luisteren
  • weet dat het moed vraagt om contact met ons op te nemen
  • is oprecht, open en vriendelijk
  • kent de problemen van jonge mensen
  • zal je niet veroordelen
  • is niet snel geschokt
  • geeft je de tijd

De gemiddelde leeftijd van onze vrijwilliger is 28 jaar en daarvan is 90% vrouw en 10%  man. Die gemiddeld genomen een opleidingsachtergrond hebben als HBO Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Toegepaste Psychologie, Pedagogiek, Social studies, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, PABO, universiteit Psychologie en Gedragswetenschappen.

De vrijwilligers zijn expert op het gebied van gespreksvoering met kinderen. Onze vrijwilligers volgen een uitgebreide training waarin ze leren hoe ze met kinderen en jongeren kunnen praten via de telefoon en chat, met wat voor vragen of problemen de kinderen kunnen zitten en hoe ze samen met de kinderen kunnen nadenken over een oplossing. Tijdens de training leren de vrijwilligers de gespreksmethodiek van De Kindertelefoon: het 5-fasenmodel. Dit gespreksmodel hebben we ontwikkeld op basis van bijna 40 jaar ervaring in het praten met kinderen. Ook leren vrijwilligers hoe ze de voorwaarden van een gesprek met De Kindertelefoon in de gaten kunnen houden en in welke gevallen en hoe ze kinderen kunnen doorverwijzen naar specifieke hulp. 

Hoe ziet het werk van een vrijwilliger er uit?

Vrijwilligers werken minimaal een jaar lang bij De Kindertelefoon, waarbij ze minstens elke week een dienst van 3 uur draaien. Daarnaast zijn er ook vrijwilligers die zich bezig houden met het geven van gastlessen, het modereren van het forum en de website. Via deze link lees je over een aantal ervaringen van vrijwilligers. 

Wanneer kan ik bellen of chatten met De Kindertelefoon?

De Kindertelefoon is 365 dagen per jaar open. Via de telefoon en chat kan je van maandag tot en met zondag van 11.00 tot 21.00 uur contact opnemen. Chatten met een jonge vrijwilliger (16-19 jaar) kan van maandag t/m vrijdag tussen 18.00 en 20.00 uur. 

Op welke manier kan je in contact komen met De Kindertelefoon?

Bellen: Je kunt  De Kindertelefoon bereiken op telefoonnummer 0800-0432. Als je belt hoor je een stem. Dat maakt het gesprek persoonlijker. Maar sommige kinderen praten liever niet. Omdat De Kindertelefoon dan bijvoorbeeld niet hoort dat je moet huilen, al vinden ze dat echt niet gek!

Chatten: Je kunt op de website ook chatten met een medewerker van De Kindertelefoon. Je geeft dan aan waar je over zou willen praten en wat je verwacht van het gesprek. Soms is het druk en moet je even wachten voor je aan de beurt bent. Als je chat horen andere mensen die bij jou in de buurt zijn, niet dat je contact hebt met De Kindertelefoon.

Website: De pagina’s zijn precies afgestemd op de informatie die jíj nodig hebt, over onderwerpen die kinderen en jongeren bezighouden. Zoeken naar informatie kan met Jouw Zoekmachine van WizeNoze. Door een woord in te tikken zoekt de zoekmachine informatie binnen de website van  De Kindertelefoon én daarbuiten.

Help elkaar/ forum: Het Forum en Help elkaar zijn de plekken op de website voor en door kinderen waar zij verhalen met leeftijdsgenoten kunnen delen. Help elkaar is voor kinderen van 8-12 jaar en het Forum voor kinderen van 13-18. Benieuwd? Klik hier om naar het forum te gaan.

Gastlessen: De medewerkers van De Kindertelefoon komen ook langs op basis- en middelbare scholen. Ze vertellen van alles over De Kindertelefoon en spelen een gesprek na. Lijkt het je leuk als we eens langskomen op jouw school, vraag dan aan je leraar of lerares of hij/zij op de website van De Kindertelefoon het aanvraagformulier invult. 

Wat kan De Kindertelefoon precies doen?

Bij De Kindertelefoon gaat het om jou! We luisteren naar wat jij wilt zeggen en wat jij ergens van vindt. Een oplossing bedenken we ook altijd samen met jou. We komen niet naar je toe, want dan zouden veel kinderen niet meer durven bellen. Veel kinderen vinden het juist fijn dat we niet weten wie je bent. In geval van nood kunnen we wel iemand inschakelen die naar je toekomt. Maar alleen als je er zelf voor kiest om te zeggen wie je bent en waar je woont. 

Waarom is De Kindertelefoon er eigenlijk?

Als je ergens mee zit, is het goed om daar met iemand over te praten. Dat kan opluchten. Maar er is niet altijd iemand in de buurt die je kunt vertrouwen of die tijd heeft om naar je te luisteren. Ook kan het moeilijk zijn om over je problemen te praten, zelfs met iemand die je heel goed kent. Je weet niet zeker of die ander je serieus neemt en je verhaal geheim houdt. Daarom is het fijn dat je altijd met De Kindertelefoon kunt praten. 

Lost De Kindertelefoon alles op?

Jammer genoeg kunnen we niet alles oplossen. We proberen wel samen met jou alles op een rijtje te zetten. We luisteren daarom heel goed naar wat je zelf al bedacht of gedaan hebt om het probleem op te lossen. En vaak kom je tijdens het gesprek op nieuwe ideeën. Aan sommige dingen is helaas niet meteen iets te doen. Als ouders gaan scheiden bijvoorbeeld. Daar kunnen jij of wij vaak niets aan veranderen. Wel kan het helpen om er over te praten.

Soms kom je er ook samen met ons niet uit. Dan kunnen we je het adres of telefoonnummer geven van organisaties of mensen die je verder kunnen helpen. Daar kun je dan heengaan, of je kunt op internet kijken of ze bellen. Soms heeft een kind direct hulp nodig. We kijken dan samen met het kind wat het beste is om te doen.

Zijn er ook wel eens neptelefoontjes?

We vinden het oké dat kinderen De Kindertelefoon een keer uitproberen, zodat ze ons weten te vinden als er iets aan de hand is. Maar we vinden het ook belangrijk dat kinderen die ons hard nodig hebben ons kunnen bereiken en dat onze vrijwilligers plezier hebben in hun werk. Kinderen met grapjes houden de lijn bezet voor kinderen met een vraag of probleem en voor onze vrijwilligers is het niet leuk als ze worden uitgescholden. Daarom vragen we kinderen om ons met respect te behandelen en alleen contact op te nemen als ze iets willen vragen, delen of bespreken.

Over welke onderwerpen bellen de meeste kinderen?

Kinderen zoeken contact met ons omdat ze het moeilijk vinden op school, worden gepest, zenuwachtig zijn voor een proefwerk of presentatie, verkering willen of hebben, voor het eerst tongzoenen, iemand leuk vinden, ruzie hebben met hun ouder(s) of vrienden, iets willen oplossen maar niet weten hoe, verslaafd zijn aan hun telefoon, onzeker zijn over hun lichaam, onzeker zijn over wat andere kinderen van hun vinden, zich vervelen, verdrietig zijn, zich alleen voelen en nog veel meer.

Bij De Kindertelefoon delen we de gesprekken onder in verschillende onderwerpen. Kinderen bellen over hun eigen verhaal of hebben vragen. De gesprekken zijn eigenlijk altijd passend bij een van deze twaalf onderwerpen: Pesten, Seksualiteit, Relaties & Liefde, Thuis & Familie, Geweld,  Lichaam, Emotionele Problemen, Vrije Tijd en Maatschappij, School en Werk, Over De Kindertelefoon, Online Gedrag en De Wet.

Hieronder zie je per soort gesprek (chat, telefoon of op het online forum) hoe vaak kinderen in 2017 spraken over een bepaald onderwerp:

De onderwerpen worden in de vorm van topics op de website uitgebreid uitgelegd. Deze onderbouwde en gevalideerde informatie is afkomstig van Stichting Opvoeden.nl.

Wat zijn de verhalen van kinderen die met De Kindertelefoon bellen?

De gesprekken die vrijwilligers met kinderen voeren zijn vertrouwelijk en zullen nooit zonder jouw toestemming aan iemand anders worden verteld. We kunnen dus ook niet een persoonlijk verhaal van andere kinderen met jou delen.

Hoe lang bestaat De Kindertelefoon al?

De Kindertelefoon is opgericht in 1979, in Het Jaar van Het Kind. In dat jaar bedachten een paar mensen dat er een kindertelefoon moest komen. Want kinderen en jongeren wisten vaak niet waar ze met een vraag naartoe konden. Een Kindertelefoon was inderdaad erg nodig, want er kwamen steeds meer telefoontjes.

Het begon in 1979 met één Kindertelefoonlocatie in Amsterdam. Als je toen belde, kostte het 25 cent. Daarna kwamen er steeds meer plaatsen in Nederland met een eigen kindertelefoon en vaak ook een eigen kindertelefoon-nummer. Inmiddels hebben we 7 locaties in het land waar vrijwilligers werken, namelijk in Almelo, Amsterdam, Groningen, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. Er is ook een zogenaamd hoofdkantoor, daar worden alle plannen gemaakt om kinderen nog beter te kunnen helpen.

Je kunt De Kindertelefoon bereiken op telefoonnummer 0800-0432. Toen De Kindertelefoon net begon, kon je echt alleen maar bellen. Nu kan je ook al hele lang chatten met De Kindertelefoon, op de website informatie vinden, met leeftijdsgenoten verhalen uitwissel via het forum/help elkaar en worden er op scholen gastlessen gegeven. 

Beeldmateriaal van De Kindertelefoon

De Kindertelefoon heeft veel foto’s, filmpjes en posters gemaakt die je misschien interessant vindt om te bekijken of die je wilt gebruiken voor jouw werkstuk of spreekbeurt.

Filmpjes

Op ons YouTube kanaal staan nog veel meer filmpjes.

Posters
Klik hier voor onze poster.

Spreekbeurtpakket aanvragen

Wil je posters van De Kindertelefoon ophangen en onze kaarten uitdelen aan je klasgenoten? Vraag dan hier het spreekbeurtpakket aan! 

Meer informatie

Is jouw vraag nog niet beantwoord? Neem dan contact op met voorlichting@kindertelefoon.nl