Veelgestelde vragen

Op deze pagina zijn de antwoorden op onze meestgestelde vragen te vinden.

Op welke manier wordt er door kinderen contact opgenomen met De Kindertelefoon?

In 2017 waren er in totaal waren 196.567 kinderen die contact opnamen met De Kindertelefoon, 68% belde via de telefoon en 32% was via de chat. Dat zijn dus 539 kinderen per dag! 

Bellen: De Kindertelefoon is voor kinderen bereikbaar op het telefoonnummer 0800-0432. Kinderen kunnen bellen, zodat ze een stem horen van de vrijwilliger. Dat maakt het gesprek persoonlijker, maar soms ook spannender voor het kind.

Chatten: Sommige kinderen praten liever niet. Zij kiezen voor het alternatief: chatten, omdat de vrijwilliger aan de andere kant dan bijvoorbeeld niet hoort dat het kind moet huilen. Via onze website kan een kind een chat starten met één van onze vrijwilligers.

Website: De pagina’s zijn aangepast op de informatie die kinderen nodig hebben. Zoeken naar informatie kan met Jouw Zoekmachine van WizeNoze. Door een woord in te tikken zoekt de zoekmachine informatie binnen de website van De Kindertelefoon én daarbuiten.

Help elkaar/ forum: Het Forum en help elkaar zijn de plekken op de website voor en door kinderen waar zij verhalen met leeftijdsgenoten kunnen delen. Help elkaar is voor kinderen van 8 tot 12 jaar en het forum voor kinderen van 13 tot 18 jaar.

Gastlessen: We komen ook langs op basis- en middelbare scholen. Onze vrijwilligers vertellen dan  over De Kindertelefoon en spelen gesprekken na. Meer informatie staat op de pagina over gastlessen. 

Voor wie is De Kindertelefoon er?

Ieder kind in Nederland tussen de 8 en 18 jaar mag bellen met De Kindertelefoon. Ruim 59% van de telefoontjes is afkomstig van jongens, en dus 41% van meisjes. Ongeveer 73% van de chats is afkomstig van meisjes en 27% van jongens. 

Wie werken er bij De Kindertelefoon?

Bij De Kindertelefoon werken 43 betaalde krachten die de meer dan 500 vrijwilligers trainen en begeleiden, beleid uit stippelen en de organisatie op andere manieren ondersteunen. Ze doen dit vanuit 7 locaties in Almelo, Amsterdam, Groningen, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. Het hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht.

De professioneel getrainde vrijwilligers van de Kindertelefoon zijn tussen de 19 en 70 jaar oud. Iedereen heeft een heel verschillende achtergrond. Wat ze allemaal gemeen hebben met elkaar, is dat ze kinderen willen helpen. Ze zijn getraind, maar ze volgen geen script.

Een Kindertelefoonmedewerker:

  • luistert naar kinderen
  • weet dat het moed vraagt van kinderen om contact met ons op te nemen
  • is oprecht, open en vriendelijk
  • kent de problemen van jonge mensen
  • zal je niet veroordelen
  • is niet snel geschokt
  • geeft je de tijd

De gemiddelde leeftijd van onze vrijwilliger is 28 jaar en daarvan is 90% vrouw & 10% man. Die gemiddeld genomen een opleidingsachtergrond hebben als HBO Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Toegepaste Psychologie, Pedagogiek, Social studies, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, PABO, WO Psychologie en Gedragswetenschappen.

Vrijwilligers werken minimaal een jaar lang bij De Kindertelefoon, waarbij ze elke week minstens een dienst van 3 uur draaien. Een paar vrijwilligers delen hier hun verhaal. 

Hoe worden vrijwilligers opgeleid?

De vrijwilligers zijn expert op het gebied van gespreksvoering met kinderen. Onze vrijwilligers volgen een uitgebreide training waarin ze leren hoe ze met kinderen en jongeren kunnen praten via de telefoon en chat, met wat voor vragen of problemen de kinderen kunnen zitten en hoe ze samen met de kinderen kunnen nadenken over een oplossing. Tijdens de training leren de vrijwilligers de gespreksmethodiek van De Kindertelefoon: het 5-fasenmodel. Dit gespreksmodel hebben we ontwikkeld op basis van bijna 40 jaar ervaring in het praten met kinderen.

Ook leren onze vrijwilligers hoe ze een kind kunnen helpen bij het voeren van een gesprek en, indien nodig, zorgen dat het kind zich aan onze regels houdt. Dit doen we via de methode ‘verbinden in begrenzen’. Deze methodiek is geïnspireerd op Rosenberg’s Geweldloze Communicatie.

Tot slot leren de vrijwilligers hoe ze een kind kunnen doorverwijzen naar specifieke hulp.

Hoe gaat een vrijwilliger te werk?

Vrijwilligers maken gebruik van de gespreksmethodiek van De Kindertelefoon: het 5-fasenmodel. Dit gespreksmodel hebben we ontwikkeld op basis van bijna 40 jaar ervaring in het praten met kinderen.

Eerst probeert de vrijwilliger het kind een beetje te leren kennen, zodat het kind zich welkom en op zijn gemak voelt. Daarna vraagt de vrijwilliger wat het kind bezighoudt. Het kind geeft aan waar hij over zou willen praten en wat hij verwacht van het gesprek. We vragen ook altijd naar wat het kind zou willen, wat zijn wens is. Het doel van het gesprek is dat het kind ideeën heeft over hoe hij verder kan met zijn vraag of probleem. En natuurlijk dat het zich beter voelt! 

Welke concrete dingen kan een vrijwilliger doen voor een kind?

In principe biedt een vrijwilliger voornamelijk een luisterend oor aan het kind dat contact heeft opgenomen met De Kindertelefoon. De vrijwilliger helpt het kind om zijn of haar zelf-oplossend vermogen te vergroten, dit gebeurt door de juiste vragen te stellen, zodat het kind zelf op een oplossing komt.

We weten precies welke organisaties kinderen het beste verder kunnen helpen. Als een kind aanvullende hulp nodig heeft, vertellen we over de organisatie(s) die iets voor hem kunnen betekenen. Zo nodig helpen we om contact op te nemen met de organisatie in kwestie.

Als een kind in een bedreigende situatie zit, kunnen we het direct in contact brengen met Veilig Thuis. Veilig Thuis is de organisatie die kinderen in een bedreigende situatie helpt. We noemen dit ‘actief verwijzen’. Bedreigende of ernstige situaties zijn bijvoorbeeld: kindermishandeling, seksueel misbruik of huiselijk geweld. Ook bij ernstige emotionele problemen, bijvoorbeeld depressieve gevoelens met gedachten aan zelfmoord, kan De Kindertelefoon de actieve verwijzing starten. De Kindertelefoon doet dit alleen SAMEN met het kind, dus als het hier zelf achter staat. De vrijwilliger kan het kind helpen om de overstap naar Veilig Thuis te maken door aan de lijn te blijven en een driegesprek op te zetten. 

Hoe werkt bellen met De Kindertelefoon?

Alle telefoontjes en chats komen binnen in één centraal computersysteem. Dat systeem verdeelt de gesprekken over de  vrijwilligers op onze 7 locaties. Door het verdelen van de werkzaamheden onder 7 locaties verspreid over het land, is het makkelijker voldoende vrijwilligers te werven.

De Kindertelefoon is 365 dagen per jaar open. Via de telefoon en chat kan je van maandag tot en met zondag van 11.00 tot 21.00 uur contact opnemen. Chatten met een jonge vrijwilliger (16-19 jaar) kan van maandag t/m vrijdag tussen 18.00 en 20.00 uur. 

Wat is het effect van de dienst die De Kindertelefoon verleent?

Het kunnen uiten van de dingen die je meemaakt, kan zorgen voor een opluchting. Tevens kan een gesprek met De Kindertelefoon zorgen dat kinderen leren hoe ze in gesprek kunnen gaan met anderen. Kinderen die met ons bellen verbeteren hun zelf-oplossend vermogen, doordat onze  vrijwilligers de juiste vragen stellen, zodat het kind zelf tot een oplossing kan komen.

Daarnaast kunnen we zorgen dat de veiligheid van het kind hersteld wordt, door het in contact te brengen met Veilig Thuis. 

Wat is de ervaring met prankcalls en misbruik?

We vinden het oké dat kinderen De Kindertelefoon een keer uitproberen, zodat ze ons weten te vinden als er iets aan de hand is. Maar we vinden het ook belangrijk dat kinderen die ons hard nodig hebben ons kunnen bereiken en dat onze vrijwilligers plezier hebben in hun werk. Kinderen met grapjes houden de lijn bezet voor kinderen met een vraag of probleem en voor onze vrijwilligers is het niet leuk als ze worden uitgescholden. Daarom vragen we kinderen om ons met respect te behandelen en alleen contact op te nemen als ze iets willen vragen, delen of bespreken.

Wat wordt er gedaan om misbruik te voorkomen of aan te pakken?

De Kindertelefoon heeft voorwaarden gesteld aan een gesprek voor de kinderen die contact met ons op willen nemen: onze ‘regels’. We vragen kinderen om zich aan die regels te houden. Als een kind ons uitscheldt of zich meerdere malen niet aan de regels houdt en zijn gedrag niet wil aanpassen, blokkeren we zijn of haar telefoonnummer of internetadres. De huisregels zijn hier terug te vinden. 

Over welke onderwerpen bellen de meeste kinderen?

Kinderen zoeken contact met ons omdat ze het moeilijk vinden op school, worden gepest, zenuwachtig zijn voor een proefwerk of presentatie, verkering willen of hebben, voor het eerst tongzoenen of seks hebben, iemand leuk vinden, ruzie hebben met hun ouder(s) of vrienden, iets willen oplossen maar niet weten hoe, verslaafd zijn aan hun telefoon, onzeker zijn over hun lichaam, onzeker zijn over wat andere kinderen van hun vinden, zich vervelen, verdrietig zijn, zich alleen voelen en nog veel meer. 

Bij De Kindertelefoon delen we de gesprekken onder in verschillende onderwerpen. Kinderen bellen over hun eigen verhaal of hebben vragen. De gesprekken zijn eigenlijk altijd passend bij een van deze twaalf onderwerpen: Pesten, Seksualiteit, Relaties & Liefde, Thuis & Familie, Geweld,  Lichaam, Emotionele Problemen, Vrije Tijd en Maatschappij, School en Werk, Over De Kindertelefoon, Online Gedrag en De Wet.

Hieronder zie je per soort gesprek (chat, telefoon of op het online forum) hoe vaak kinderen in 2017 spraken over een bepaald onderwerp:

De onderwerpen worden in de vorm van topics op de website uitgebreid uitgelegd. Deze onderbouwde en gevalideerde informatie is afkomstig van Stichting Opvoeden.nl

Wat zijn de verhalen van kinderen die met De Kindertelefoon bellen?

De gesprekken die vrijwilligers met kinderen voeren zijn vertrouwelijk en zullen nooit zonder toestemming van het kind aan iemand anders worden verteld. We kunnen dus ook niet een persoonlijk verhaal delen.

Video's

Meer informatie

Is jouw vraag nog niet beantwoord? Neem dan contact op met voorlichting@kindertelefoon.nl