Klagen
Misschien zijn jij of je ouders het niet eens met wat er in het azc gebeurt. Of jullie zijn een keer boos. Voorbeelden hiervan zijn:
- De douche in jullie huis doet het bijvoorbeeld al een tijd niet.
- Een medewerker van het COA was onaardig tegen jullie.
- Of jullie zijn boos omdat de buurman lawaai maakt.
Misschien kom je er samen uit
Het is goed om eerst te praten met de persoon over wie je klaagt. Je ouders kunnen dan uitleggen waarom ze het ergens niet mee eens bent. Je ouders kunnen vragen of iemand helpt. Bijvoorbeeld de buurvrouw, je leraar van school, of een kennis.Schrijf je klacht op
Helpt praten niet? Schrijf jullie klacht dan op. Vraag aan het COA om een formulier voor klachten. Je ouders moeten daar in ieder geval een aantal dingen op schrijven:- Naam, adres en de datum waarop jullie de brief schrijven.
- Leg uit waarom jullie klagen.
- Zet ook de datum erbij van de gebeurtenis waarover jullie klagen.
- Zet jullie naam onderaan de brief.
Binnen zes weken bericht
Binnen zes weken moet het COA een antwoord geven op jullie klacht. Heeft het COA een goede reden, dan mag het COA nog vier weken langer doen over een antwoord. Dit moet het COA wel aan jullie melden. Het COA geeft jullie na deze zes weken een brief. In deze brief vertelt het COA wat het COA doet met jullie klacht.- Als kind kun je niet zelf klagen. Het is handig als je samen met je ouders een klacht indient.
- Het COA geeft jullie een bewijs mee als je een brief met klachten geeft (dit noemen ze een 'ontvangstbevestiging'). Bewaar dit bewijs goed.
- Degene over wie jullie klagen, krijgt een kopie van je brief.
- Jullie klacht wordt behandeld door iemand anders dan degene over wie jullie klagen.