Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat

Pers

Jaarlijks zoeken duizenden kinderen en jongeren contact met De Kindertelefoon. In het Jaaroverzicht 2016 is te lezen hoe De Kindertelefoon werkt, wat kinderen en jongeren van ons willen weten en welke gegevens we daar in 2016 over hebben verzameld.

Klik hier om het Jaaroverzicht van 2016 te downloaden.

Contact

Uitsluitend voor persvragen kunt u terecht bij Heleen Alders, beleidsmedewerker Communicatie & PR: 030 34 104 07 (alleen voor pers/media) of bij geen gehoor: 030 34 104 00
e-mail: voorlichting@kindertelefoon.nl

Persberichten

Succesvolle online game ‘Iris’ tegen pesten krijgt vervolg: ‘Milan’
Pesten is van alle tijden. Alleen in het digitale tijdsperk beperkt pesten zich niet meer tot in de klas en op het schoolplein, het is nu 24/7. Om dit probleem aan te pakken werkt De Kindertelefoon mee aan een campagne tijdens de Week tegen Pesten in september 2017. Het hart van de campagne bestaat uit de online game ‘Milan’. Jongeren kunnen met Milan in gesprek gaan om samen te proberen het pesten te stoppen. Milan is een vervolg op Iris the Game, die in de Week tegen Pesten in 2016 centraal stond. De Kindertelefoon registreerde toen 25% meer telefoontjes/chats. Ook dit jaar zullen we de openingstijden tijdens de week verruimen, om kinderen en jongeren te woord te staan. Lees hier het hele persbericht.

18 mei 2017 De Kindertelefoon in 2016: bijna 40.000 méér gesprekken
Het aantal kinderen dat serieus contact zoekt met De Kindertelefoon is in 2016 met bijna 40.000 gestegen. In 2016 registreerde De Kindertelefoon 242.355 gesprekken per telefoon en chat. Dat waren 38.709 geregistreerde gesprekken méér dan in 2015. Hiermee wordt de stijgende lijn voortgezet die ook in 2015 al duidelijk zichtbaar was.

De Kindertelefoon na 2017
Afgelopen periode is duidelijk geworden dat de centrale financieringsvorm door VNG vanaf 2018 niet wordt voortgezet. Als uitwerking van de Wet op de Jeugdzorg moeten gemeenten op korte termijn individueel aangeven of zij gebruik willen maken van de dienstverlening van De Kindertelefoon. Inmiddels heeft staatssecretaris Van Rijn de Tweede Kamer laten weten dat er wat hem betreft over het voortbestaan van De Kindertelefoon geen enkele twijfel bestaat. Nog vóór 1 juni staat een overleg gepland tussen De Kindertelefoon, VWS, de gemeenten (VNG) en andere betrokken partijen. Het overleg zal niet alleen gaan over de financiering vanaf 2018, maar ook over de vraag hoe structurele financiering in de toekomst geborgd zal blijven. De Kindertelefoon is erg blij met deze toezegging en gaat door met doen waarvoor we zijn: luisteren naar wat kinderen ons willen vertellen.
Zie ook ons persbericht.

30 december 2016 De Kindertelefoon vernieuwt in 2017!
De Kindertelefoon gaat 2017 in met nóg betere dienstverlening aan kinderen en jongeren. Met een nieuwe website, introductie van het Europese kinderhulpnummer 116111 en een stevig verankerd forum voor jongeren, zet De Kindertelefoon een belangrijke stap verder in haar diensten. In 2017 kunnen zo nog meer kinderen en jongeren ons bereiken om in vertrouwen te praten. Zie ook ons persbericht en het rapport over het forum van De Kindertelefoon dat is opgesteld door onze partner InSided.

19 september 2016 Kindertelefoon-onderzoek Pesten op School
Eén op de drie kinderen weet niet wat zijn school doet om pesten te voorkomen of tegen te gaan. Ook weet één op de drie kinderen niet wie op zijn school de wettelijk voorgeschreven contactpersoon tegen pesten is. Dit blijkt uit het onderzoek Pesten op School dat De Kindertelefoon uitvoerde onder 1000 kinderen en jongeren van 8-18 jaar. Zie ook ons persbericht en de uitkomsten van het onderzoek.

29 januari 2016 Persbericht Universiteit Antwerpen
Slachtoffers van cyberpesten zoeken steun bij andere jongeren op online discussiefora. In Nederland zoeken ze deze steun onder meer op het forum van De Kindertelefoon. Dat blijkt uit onderzoek van Sara Bastiaensens (Universiteit Antwerpen). Op online fora geven jongeren elkaar advies. Bastiaensens: ‘De jongeren adviseren elkaar om offline steun te zoeken bij bestaande en nieuwe vrienden, maar ook bij hun ouders en bij de politie. Uit onderzoek naar offline pesten weten we dat sociale steun zoeken een goede manier is om om te gaan met pesten.’ Persbericht Universiteit Antwerpen

20 november 2015 Persbericht i.s.m. Werkgroep Kind in azc
Op de Internationale Dag voor de Rechten van het Kind roepen 158 organisaties het kabinet op om per direct de belangen van kinderen voorop te stellen in het asielbeleid. De Kindertelefoon is mede-ondertekenaar van de oproep. Persbericht Werkgroep kind in azc

30 september 2015 Persbericht Week tegen Pesten
In de Week tegen Pesten (van 21-25 september 2015) zochten twee keer zoveel kinderen en jongeren contact met De Kindertelefoon als in een reguliere week. Vooral in chatgesprekken kwam pesten flink vaker aan de orde. Persbericht De Kindertelefoon tegen pesten

29 januari 2015 Persbericht Cartoon Network
TV-zender Cartoon Network introduceert een Multi-platform anti-pesten campagne in Europa, het Midden-Oosten en Afrika Persbericht Cartoon Network

24 oktober 2014 Persbericht De Kindertelefoon
De Kindertelefoon geeft geen gegevens door aan derden Persbericht 24 oktober 2014

3 september 2014 Persbericht De Kindertelefoon
‘De Kindertelefoon: organisatie achter sterk merk wordt één landelijke stichting’ Persbericht Kindertelefoon 3 september 2014

Hieronder zijn factsheets en jaarverslagen van De Kindertelefoon te downloaden vanaf het jaar 2003:

Jaarverslag 2015

Factsheet 2014 facts&figures De Kindertelefoon

Factsheet 2013 fact&figures De Kindertelefoon

Jaarverslag 2012

Jaarverslag 2011

Jaarverslag 2010

Jaarverslag 2009

Jaarverslag 2008

Jaarverslag 2007

Jaarverslag 2006

Jaarverslag 2005

Jaarverslag 2004

Jaarverslag 2003

het begint bij luisteren

De Kindertelefoon is er voor alle kinderen en jongeren van 8-18 jaar die in vertrouwen willen praten. Je kunt met ons bellen en chatten of een bericht plaatsen op de website.

Als je met ons belt of chat, praat je met een speciaal getrainde Kindertelefoon-medewerker. Zij luisteren naar je. Op deze website kun je ook een bericht posten of zelf reageren op andere kinderen en jongeren.

Chat of bel 0800-0432 (gratis & anoniem)
Elke dag van 11.00-20.00 uur, zaterdag en zondag van 14.00-20.00 uur

Verberg