Spreekbeurt

Wat leuk dat jij je spreekbeurt houdt over De Kindertelefoon! Weet je al waarover je iets wilt vertellen? Kies hieronder één of meerdere vragen uit, dan geven wij antwoord. Succes!

De volledige documentaire vind je hier. 

Wat is De Kindertelefoon?

De Kindertelefoon is een hulplijn voor alle kinderen van 8 tot 18 jaar die in vertrouwen willen praten. Je kunt om verschillende redenen met ons contact opnemen: omdat je verliefd bent of omdat je gepest wordt. Maar ook omdat je ruzie hebt met je moeder of omdat je sombere gevoelens hebt.

De kindertelefoonmedewerkers zien niet waar jij vandaan belt of chat. Je hoeft je naam of adres ook niet te noemen. En alles wat je vertelt, blijft geheim: we vertellen niets aan anderen. Ook niet aan je ouders.

Je kan met ons bellen of chatten. Het nummer van De Kindertelefoon is 0800-0432. Bellen is altijd gratis. Chatten kan via de site www.kindertelefoon.nl. We zijn elke dag te bereiken van 11 tot 21 uur, ook op feestdagen en in vakanties. 

Hoe gaat een gesprek?

Eerst leren we elkaar een beetje kennen (zonder dat je je naam hoeft te zeggen). Je geeft aan waar je over zou willen praten en wat je graag wilt met het gesprek. We vragen ook altijd naar wat je wens is. Het doel van het gesprek is dat je ideeën krijgt over hoe je verder kunt met jouw vraag of probleem. En natuurlijk dat je je beter voelt! 

Wie werken er bij De Kindertelefoon?

De gesprekken bij De Kindertelefoon worden gevoerd door vrijwilligers. Zij hebben een training gehad in het luisteren naar kinderen en ze worden niet betaald voor het beantwoorden van de telefoontjes en de chats. De vrijwilligers kunnen goed luisteren en nemen de tijd voor je. Daardoor ben je vaak al een heel stuk geholpen.

Een Kindertelefoonmedewerker:

  • zal naar je luisteren
  • weet dat het moed vraagt om contact met ons op te nemen
  • is oprecht, open en vriendelijk
  • kent de problemen van kinderen
  • zal je niet veroordelen
  • is niet snel geschokt
  • geeft je de tijd

Wat doet De Kindertelefoon?

Bij De Kindertelefoon gaat het om jou! We luisteren naar wat jij wilt zeggen en wat jij ergens van vindt. Een oplossing bedenken we ook altijd samen met jou. We komen niet naar je toe, want dan zouden veel kinderen niet meer durven bellen. Veel kinderen vinden het juist fijn dat we niet weten wie je bent. In geval van nood kunnen we wel iemand inschakelen die naar je toekomt. Maar alleen als je er zelf voor kiest om te zeggen wie je bent en waar je woont. 

Waarom is De Kindertelefoon er eigenlijk?

Als je ergens mee zit, kan het helpen erover te praten. Dat kan opluchten, je voelt je daarna beter. Maar ook als je iets wilt vragen of iets leuks kwijt wil, is het fijn om dat met iemand te kunnen delen. Natuurlijk kun je ook met je ouders, je vrienden of iemand op school praten. Maar soms kun je die net niet bereiken als je ze nodig hebt. Of het gaat juist over hen. Of je hebt al met ze gepraat, maar ze begrijpen het niet. Ook kan het moeilijk zijn om te praten, zelfs met iemand die je heel goed kent. Daarom is het fijn dat je altijd met ons kunt praten. We kunnen goed luisteren en nemen de tijd voor je. Daardoor ben je vaak al een heel stuk geholpen. Soms lukt het daarna wel om er over te praten, met je ouders of vrienden. 

Lost De Kindertelefoon alles op?

Jammer genoeg kunnen we niet alles oplossen. We proberen wel samen met jou alles op een rijtje te zetten. We luisteren daarom heel goed naar wat je zelf al bedacht of gedaan hebt om het probleem op te lossen. En vaak kom je tijdens het gesprek op nieuwe ideeën. Aan sommige dingen is helaas niet meteen iets te doen. Als ouders gaan scheiden bijvoorbeeld. Daar kunnen jij of wij vaak niets aan veranderen. Wel kan het helpen om er over te praten.

Soms kom je er ook samen met ons niet uit. Dan kunnen we je het adres of telefoonnummer geven van organisaties of mensen die je verder kunnen helpen. Daar kun je dan heengaan, of je kunt op internet kijken of ze bellen. Soms heeft een kind direct hulp nodig. We kijken dan samen met het kind wat het beste is om te doen. 

Bellen of chatten?

Je kunt altijd kiezen of je met ons wilt bellen of chatten. Veel kinderen vinden één van de twee het meest prettig. Als je belt hoor je een stem. Dat maakt het gesprek persoonlijker. Maar sommige kinderen vinden dit juist spannend. Omdat je dan kan horen dat je verdrietig bent bijvoorbeeld, al vinden wij dat helemaal niet erg of gek. Als je chat horen andere mensen die bij jou in de buurt zijn, niet dat je contact hebt met De Kindertelefoon. Dat kan een voordeel zijn. Of je vindt het één gewoon leuker dan het ander.

Via onze website kun je met ons chatten over je vraag of probleem. Een chatgesprek duurt meestal iets langer dan een telefoongesprek. Om te zorgen dat zo veel mogelijk kinderen aan de beurt komen, is afgesproken om niet langer dan een half uur te chatten. 

Hoeveel kinderen bellen of chatten met De Kindertelefoon?

In 2017 waren er in totaal 196.567 kinderen die contact opnamen met De Kindertelefoon, 68% belde via de telefoon en 32% was via de chat. Dat zijn dus 539 kinderen per dag! Je bent dus zeker niet de enige die met onzekerheden, vragen of problemen zit of als je juist iets leuks wil vertellen.

Wie bellen of chatten er met De Kindertelefoon?

Ieder kind in Nederland tussen de 8 en 18 jaar mag bellen met De Kindertelefoon. De meeste kinderen die bellen zijn tussen de 10 en 15 jaar. We praten met ongeveer evenveel jongens als meisjes. 

Komt De Kindertelefoon ook in de klas?

Ja, de medewerkers van De Kindertelefoon komen ook langs op basis- en middelbare scholen. Ze geven dan een gastles. Ze vertellen van alles over De Kindertelefoon en spelen een gesprek na. Lijkt het je leuk als we eens langskomen op jouw school, vraag dan aan je leraar of lerares of hij/zij op de website van De Kindertelefoon het aanvraagformulier invult. 

Wanneer kan ik bellen of chatten met De Kindertelefoon?

De Kindertelefoon is 365 dagen per jaar open, dus ook op feestdagen en in vakanties. Via de telefoon en chat kan je van maandag tot en met zondag van 11.00 tot 21.00 uur contact opnemen. Ons nummer is 0800-0432. Bellen is altijd gratis. Chatten kan via de site www.kindertelefoon.nl.  

Op welke manier kan je in contact komen met De Kindertelefoon?

Bellen: Je kunt De Kindertelefoon bereiken op telefoonnummer 0800-0432. Als je belt hoor je een stem. Dat maakt het gesprek persoonlijker. Maar sommige kinderen praten liever niet, bijvoorbeeld omdat De Kindertelefoon dan niet hoort dat je moet huilen, al vinden onze vrijwilligers dat echt niet gek!

Chatten: Je kunt op de website ook chatten met iemand van De Kindertelefoon. Je kunt dan aangeven waar je over zou willen praten en wat je verwacht van het gesprek. Soms is het druk en moet je even opnieuw proberen te chatten. Als je chat horen andere mensen die bij jou in de buurt zijn niet dat je contact hebt met De Kindertelefoon.

Website: De website van De Kindertelefoon is verdeeld in drie leeftijdsgroepen: kinderen (8-12 jaar), jongeren (13-18 jaar) en een deel over De Kindertelefoon en Tell Me. De pagina’s zijn precies afgestemd op de informatie die jíj nodig hebt. De onderwerpen die op de website staan gaan over dingen waar kinderen en jongeren zich mee bezighouden. Zoeken naar informatie kan met Jouw Zoekmachine van WizeNoze. Door een woord in te tikken zoekt de zoekmachine informatie binnen de website van De Kindertelefoon én daarbuiten. De informatie die uit de zoekmachine komt is veilig.

Help elkaar/ forum: Het Forum en help elkaar zijn de plekken op de website voor en door kinderen en jongeren waar zij verhalen met leeftijdsgenoten kunnen delen en elkaar vragen kunnen stellen. Help elkaar is voor kinderen van 8-12 jaar en het forum voor kinderen van 13-18. Help jij jouw leeftijdgenoten?

Gastlessen: De medewerkers van De Kindertelefoon komen ook langs op basis- en middelbare scholen. Ze vertellen van alles over De Kindertelefoon en laten je kennis maken met De Kindertelefoon. Lijkt het je leuk als we eens langskomen op jouw school, vraag dan aan je leraar of lerares of hij/zij op de website van De Kindertelefoon het aanvraagformulier invult. 

Zijn er ook wel eens neptelefoontjes?

We vinden het oké dat kinderen De Kindertelefoon een keer uitproberen, zodat ze ons weten te vinden als er iets aan de hand is. Maar we vinden het ook belangrijk dat kinderen die ons hard nodig hebben ons kunnen bereiken en dat onze vrijwilligers plezier hebben in hun werk. Kinderen met grapjes houden de lijn bezet voor kinderen met een vraag of probleem en voor onze vrijwilligers is het niet leuk als ze worden uitgescholden. Daarom vragen we kinderen om ons met respect te behandelen en alleen contact op te nemen als ze iets willen vragen, delen of bespreken.

Over welke onderwerpen bellen of chatten de meeste kinderen?

Kinderen zoeken contact met ons omdat ze het moeilijk vinden op school, worden gepest, zenuwachtig zijn voor een proefwerk of test, verkering willen of hebben, voor het eerst zoenen, iemand leuk vinden, ruzie hebben met hun ouder(s) of vrienden, iets willen oplossen maar niet weten hoe, verslaafd zijn aan hun telefoon, zichzelf te dik vinden, onzeker zijn over hun lichaam, onzeker zijn over wat andere kinderen van hun vinden, zich vervelen, verdrietig zijn, zich alleen voelen en nog veel meer.

 Bij De Kindertelefoon delen we de gesprekken onder in verschillende onderwerpen. Kinderen bellen over hun eigen verhaal of hebben vragen. De gesprekken zijn eigenlijk altijd passend bij een van deze twaalf onderwerpen: Pesten, Seksualiteit, Relaties & Liefde, Thuis & Familie, Geweld,  Lichaam, Emotionele Problemen, Vrije Tijd en Maatschappij, School en Werk, Over De Kindertelefoon, Online Gedrag en De Wet.

Hieronder zie je per soort gesprek (chat, telefoon of op het online forum) hoe vaak kinderen in 2017 spraken over een bepaald onderwerp:

Op onze website vind je meer informatie over elk onderwerp. Lees hier de informatie over:

Wat zijn de verhalen van kinderen die met De Kindertelefoon bellen?

De gesprekken die vrijwilligers met kinderen voeren zijn vertrouwelijk en worden nooit zonder toestemming aan iemand anders verteld. We kunnen dus ook niet een persoonlijk verhaal met jou delen van andere kinderen. Op het forum of Help Elkaar kun je om de mening van leeftijdsgenoten vragen en hier lees je waar kinderen aan denken bij De Kindertelefoon.

Ook kinderen die hebben moeten vluchten uit een ander land hebben met ons hun verhaal openbaar gedeeld, deze verhalen lees je hier

Hoe lang bestaat De Kindertelefoon al?

De Kindertelefoon is opgericht in 1979, in Het Jaar van Het Kind. In dat jaar bedachten een paar mensen dat er een kindertelefoon moest komen. Want kinderen en jongeren wisten vaak niet waar ze met een vraag naartoe konden. Een Kindertelefoon was inderdaad erg nodig, want er kwamen steeds meer telefoontjes.

Het begon in 1979 met één Kindertelefoonlocatie in Amsterdam. Als je toen belde, kostte het 25 cent. Daarna kwamen er steeds meer plaatsen in Nederland met een eigen kindertelefoon en vaak ook een eigen kindertelefoon-nummer. Inmiddels werken we vanuit 7 locaties en is er een groot hoofdkantoor dat ervoor zorgt dat alles goed loopt. 

Foto's en video's van De Kindertelefoon

De Kindertelefoon heeft veel foto’s, filmpjes en posters gemaakt die je misschien interessant vindt om te bekijken of die je wilt gebruiken voor jouw spreekbeurt.

Filmpjes

Op ons YouTube kanaal staan nog veel meer filmpjes.

Posters
Klik hier voor onze poster.

Foto’s

Spreekbeurtpakket aanvragen

Wil je posters van De Kindertelefoon ophangen en onze kaarten uitdelen aan je klasgenoten? Vraag dan hier het spreekbeurtpakket aan! 

Meer informatie

Is jouw vraag nog niet beantwoord? Neem dan contact op met voorlichting@kindertelefoon.nl